Majlis Sukan Universiti Malaysia

Assalamualaikum. Dah lame tak update blog ni. Macam-macam perkara kena settle, so tak berkesempatan la. oh. untuk pengetahuan korang, sekarang ni ramai atlet-atlet universiti tengah training bagai nak rak. Untuk MASUM. Termasuk la aku..hooho. Ape ke benda MASUM nie sebenarnnya? Ni eden nak cito la sket..nak tao tak.



Latar Belakang MASUM

Detik-detik penubuhan MASUM bermula pada tahun 1974 di atas inisiatif pegawai-pegawai sukan universiti pada ketika itu untuk mengadakan pertandingan sukan di kalangan kakitangan universiti tempatan. Pertandingan ini adalah merupakan permulaan terhadap pembangunan kesukanan di antara universiti tempatan dan pada tahun berikutnya (1975), sukan diantara pelajar-pelajar universiti telah diadakan.

Pada tahun 1981, Gabungan Universiti Malaysia (GUM) ditubuhkan hasil daripada inisiatif Timbalan-Timbalan Naib Canselor, Hal-Ehwal Pelajar, Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ketika itu. Sebelum penubuhan GUM, semua aktiviti sukan di IPTA dikendalikan secara ‘ad-hoc’ di kalangan IPTA. Nama GUM telah di tukarkan ke Majlis Sukan Universiti dan Institut Pengajian Tinggi Malaysia (MASUIPTIM) pada tahun 1983. Pada tahun 1985, nama MASUIPTIM telah ditukar secara rasmi dan dinamakan Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM).

Visi MASUM

"BERSATU MENUJU KE ARAH KEGEMILANGAN SUKAN UNIVERSITI "

Misi MASUM

"MENYEDIAKAN ATLET CEMERLANG YANG BERTERUSAN DAN BERSEDIA BERTANDING DI PERINGKAT ANTARABANGSA "

herm..camaner?ok?aku pon sebenarnya terlibat jugak la secara langsung dalam sukan ni..Tahun 2010 ni MASUM akan diadakan kat dua tempat iaitu, kat UiTM kampus arau dan satu lagi kat USIM pada 18-25 mei.

Aku main sukan apa? haha..ni ade gambar sket time ngah training..hope korang bley agak la aku main ape ..yosh!

yeah! training2

Rowing's Boat

Dam Batu, Ulu Yam

Tunggu Coach..mne neh?

Ok ar. Jumpe len kli plak.. Nanti ada mase aku update lagi aktiviti terbaru. okeh..

0 comments:

Post a Comment

 

Total Pageviews

Navigation

Categories

Follow Me:

First Name:
Email address:
Website:

© 2010 Aziz Shariff Design by Dzignine
In Collaboration with Edde SandsPingLebanese Girls